diumenge, 27 d’octubre del 2019

Romae populi movent.




Aquest estiu vaig anar a veure una actuació de teatre físic a les Santes de Mataró, Conseqüències de la companyia Moveo. Era el primer espectacle teatral sense diàleg al qual vaig assistir i encara que és cert que havia tractat aquest tipus d'interpretació en algun intensiu, em va cridar molt l’atenció (fins i tot em van fer sortir!). Uns mesos més tard em trobaria en aquella escola aprenent teatre físic i mim corporal dramàtic basat en la tècnica d’Etienne Decroux.


Fa poc vaig reflexionar sobre el nom de l’escola i de la companyia i      buscant per internet vaig trobar que Moveo és un verb en llatí de la segona conjugació que significa "moure, bellugar, traslladar". Però això no acaba aquí, perquè aquest mot ha derivat a d’altres com commovere (commoure), que significa posar en moviment, impulsar, excitar, i prové de com (cabdalment, per complet), que també significa junts (compare), i l’anteriorment mencionat moveo.

Això em va portar a una altra pregunta: existia el teatre a l’imperi romà? La resposta és sí. El seus orígens es troben en un teatre popular improvisat  dels etruscos i d’aquí sortirien personatges com el fanfarró, el pedant, el vell ridícul... Els dramaturgs van prendre dels grecs els arguments, l’estructura i els personatges. Els més importants són Plaute i Terenci. En aquella època el teatre era simplement una comèdia amb diàleg, però segles més tard, la dramatúrgia va agafar formes molt diferents i és aleshores quan ens trobem amb el teatre físic, un tipus de dramatúrgia que utilitza el cos com a eina principal però que conté un fil conductor. Es trobaria en un punt mig entre el teatre i la dansa (també trobada a l’antiga Roma amb el tripudium, s.VIII a.C.).


És per això que el que s’aprén avui en dia, com el teatre, el mim (mimus) o la dansa, també es practicava abans, però de maneres lleugerament diferents i amb uns altres objectius. I si parlem de nom de companyies que utilitzen el llatí per definir-se, la cia. Moveo no seria l’única, i és que és molt comú trobar referències llatines en el món artístic i de la dramatúrgia. Alguns exemples serien la cia. Morboria, i la cia. Proversus.


Addenda:
Conseqüències, cia. Moveo
Duració: 30-35 min.
Argument: Una obra irònica i alegre sobre la possibilitat d’estar perdut, desfasat, de tenir un temps de retràs i les conseqüències que deriven d’aquest estat.     
                 Trailer:

Enllaç de l'escola: https://www.moveo.cat/






11 comentaris:

  1. Efectivament, els romans ja coneixien el teatre, i també el teatre mut o mim.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, en aquest cas (el mim) com a farses burlesques partint de fets reals. Sembla que tot el que fem actualment ja es feia abans.

      Elimina
  2. Em sembla increible la història que porta a les esquenes el teatre! No em vaig assebentar quan la van fer a Les Santes. El próxim cop estaré més atenta!

    ResponElimina
  3. Increible la història que porta a les esquenes el teatre! I a demés a Mataró, l'any que bé estaré més atenta!

    ResponElimina
  4. Què interessant! Realment no ens adonem que des dels noms fins a les arts actuals moltes venen d'edats tant antigues!

    ResponElimina
  5. Em sembla una idea molt interessant i m'encantaria anar-hi l'any que ve.

    ResponElimina
  6. Jo també vaig veure la seva actuació a les Santes (suposo que et vaig veure a tu a l'escenari però no ens coneixíem) i em va agradar molt.

    ResponElimina
  7. M'agrada molt el teatre i tot el que tingui a veure amb l'antiga roma. Així que l'any que ve segur que no m'ho perdo.

    ResponElimina
  8. M'encanta el teatre, i crec que és algo que t'aporta molta cultura d'una manera diferent! Me quedat amb un bon sabor de boca, no m'ho perdre!

    ResponElimina
  9. Molts amics meus ho van veure i em van dir que estava genial potser jo també ho veure a la próxima.

    ResponElimina
  10. Alguns amics la van veure i em van parlar super be , em van deixar amb les ganes d'haver-ho vist.

    ResponElimina