PROJECTES

PROJECTE ROMANUM CONVIVUM (4t ESO)

Enguany els i les alumnes de 4t d´ESO de l´Optativa d´Introducció al Llatí van dur a terme un projecte que consistia a recrear un banquet romà (convivium). Havien de buscar informació, documentar-se, però també cuinar, cusir la seva roba i fins i tot parlar en llatí. A continuació us deixem un extracte sobre els banquets a l´antiga Roma i algunes imatges del banquet.

Els menjadors on es feien banquets eren grans sales anomenades triclinium on es situaven diversos llits adornats amb coixins i teles els quals rodejaven la taula, en aquests els invitats es recolzaven sobre el seu costat esquerre i es treien les sabates. Tot estava col·locat al voltant d'una taula anomenada tabula, on se servien les viandes i també havia canelobres a la sala. Aquests menjadors tenien pintures a les seves parets, sostres sostinguts per columnes  i terres decorats per mosaics. Alguns disposaven de finestres que deixaven entrar una mica de llum.

Abans de començar feien un ofrena de vi pur als déus protectors i els comensals es devien netejar les mans. Els comensals es col·locaven seguint les ordres del nomenclator (acomodador) i a continuació es servien els plats. Durant el banquet estava permès eructar i emetre gasos, ademés era freqüent provocar-se el vòmit per així continuar menjant (es provocaven el vòmit amb una ploma de paó) . Després del sopar la vetllada continuava amb el comissatio, una especie de  borratxera, mentre es feien exhibicions de balls i equilibristes, a mes els homes es guarnien amb corones de flors i llorer.

Els romans acostumaven a vestir-se amb roba ampla i força còmoda, tot i així hi havia força diferència en la manera de vestir, tot variava de si eres: home, dona, nen i sobretot de la classe social en què vivies. Els homes anaven o amb túniques llargues fins els peus cobertes o túniques curtes just per sota del genoll. Les dones sempre anaven en túniques llargues de lli. Els nens vestien una túnica fins als genolls i una capa si feia fred, amb un cinturó de llana lligada. Els romans feien servir sandàlies de punta oberta, només solien dur un anell. Les romanes, en canvi, portaven moltes joies al damunt.

Les dones no tenien la mateixa postura que els homes, és a dir, elles podien anar als banquets però havien d’anar acompanyades d’un home. Els esclaus s’encarregaven de tot, des de el principi fins al final, fins i tot tallaven el menjar perquè als amos s’ho poguessin menjar més fàcilment. De vegades durant els àpats, un esclau instruït i amb bona veu llegia algun text o poema. A més a més després del banquet es feien regals i entre aquests es podien regalar esclaus. Els nens no participaven en els banquets.

Alumnes de l´optativa d´Introducció al Llatí

PROJECTE Mites (3r ESO)

Els alumnes de 3r d´ESO han participat enguany per primer cop en el projecte Mites. Aquest projecte combina l´estudi dels mites amb la pintura, l´educació física i fins i tot la química. L´objectiu principal era convertir l´institut en un museu on s´hi exposarien pintures inspirades en mites grecs clàssics, com per exemple Narcís, Ícar, Filemó i Baucis, Antígona, Ulisses, etc. El cas és que aquestes pintures no serien reproduccions si no més aviat recreacions fetes pels alumnes: amb l´ajut del seu propi cos i de l´atrezzo, es tractava d´imitar allò que es veia a la pintura. Evidentment, l´originalitat i l´enginy, així com la agilitat física, han estat peces clau per a l´èxit d´aquest projecte.

A més de recrear les obres, els alumnes també havien d´extreure el missatge del mite i crear una activitat que servís per a fer el públic conscient del que pretenia transmetre. L´excés d´autoestima, la importància de l´experiència, la necessitat de ser hospitalari o la defensa dels drets humans han estat alguns dels temes que els mites treballats han acostat als alumnes i els hi han fet reflexionar.

L´exposició es va fer el passat dia 29 de maig, a les 18.30, i va ser tot un èxit d´assistència. Moltes famílies i amics van poder passejar per les aules del centre que havien estat decorades per a l´ocasió. A cada aula s´exposava un mite diferent. Al final del recorregut, els visitants podien participar en un concurs i posar a prova els coneixements adquirits i la seva memòria.

A continuació us mostrem algunes imatges de l´event.





PROJECTE HEBDOMADA (Batxillerat Artístic i Grec)


Hebdomada, que vol dir “setmana” en grec clàssic, és el nom d´aquest projecte interdisciplinar que aplega els alumnes de la matèria de Grec del Batxillerat Humanístic i els alumnes de la matèria de Disseny del Batxillerat Artístic. Distribuïts per grups, han dissenyat aquestes propostes de portades de revistes del cor amb la mitologia grega com a protagonista. Deus i deesses, herois i heroïnes ocupen la primera plana i ens demostren que els antics mites mai passaran de moda. 
Desitgem que sigui del vostre gust!




















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada