divendres, 22 de febrer del 2019

El sacrifici d'Ifigènia vs el sacrifici d'Isaac

Podem veure que tant la Bíblia com els mites grecs tenen molt en comú. Es poden comparar moltes de les històries que expliquen, com per exemple la creació del món o el sacrifici d'Isaac i el sacrifici d'Ifigènia.

EL SACRIFICI D'IFIGÈNIA

El mite explica que Agamèmnon va matar un cérvol en honor a la deessa Àrtemis. Aquesta se sentí ofesa i aturà els vents. A més, li va dir que si volia que els vents tornessin a bufar a favor seu, havia de sacrificar la seva filla. Aquest després de rumiar-ho, va decidir fer-ho. Va ordenar que portessin a la seva filla fent-li creure que es casaria amb Aquil·les, el millor guerrer del bàndol grec. Una vegada van portar Ifigènia, aquest va assassinar-la. Hi ha dues versions sobre el final d'aquest mite. Un diu que finalment va fer matar-la. L'altre diu que quan Agamèmnon estava a punt de matar-la, Àrtemis va posar un cérvol en el seu lloc i va enviar a Ifigènia lluny dels seus pares.

El sacrifici d'Ifigènia (1653), de Sébastien Bourdon

EL SACRIFICI D'ISAAC

Abraham estava casat amb Sara. Després d'anys d'intentar tenir fills sense resultat, un dia se li aparegué Déu i li digué que abandonés tot el que tenia i que s'anés cap a Canaan. Aquest obeint-lo se n´anà cap allà. Al cap de poc, tot i que tots dos ja tenien una edat molt avançada, van tenir un fill, el qual van anomenar Isaac.
Van passar els anys i Isaac era el que més estimava Abraham. Així, un dia se li tornà a aparèixer Déu qui li va demanar una prova de la seva fe. Li va ordenar sacrificar el que més estimava. Abraham a contracor va emportar-se a Isaac al mont Moria. Quan aquest estava a punt de matar el seu fill s'aparegué un àngel dient-li que no feia falta que el matés perquè havia demostrat que sí que era fidel a Déu.


El sacrifici d'Isaac, 1603, Caravaggio
Podem veure que en aquestes dues històries les víctimes són els fills dels protagonistes de la història. A més, aquest sacrifici és a causa d'una deïtat, per una banda, tenim Àrtemis, i per l'altra, Déu. Altrament, depenent la versió del mite grec, veiem que tots se salven gràcies a la intervenció d'una deïtat o un àngel.

1 comentari: