diumenge, 10 de novembre del 2019

RUÏNES D'EMPÚRIES


Empúries és l'únic jaciment arqueològic de la península Ibèrica on conviuen les restes d'una ciutat grega (Emporion) amb les restes d'una ciutat romana (Emporiae), creada a inicis de segle I a.C. sobre les estructures d'un campament militar romà instal·lat durant el segle anterior.

Podrem veure:
-les muralles
-la porta d’accés
-dues torres
-vies o calçades romanes, que formaven una xarxa de carreteres que abastava tot l’Imperi Romà
-l’àgora, que fou la plaça pública de les ciutats gregues, el centre cultural comercial i polític i on es realitzaven les assemblees de ciutadans.
-el fòrum
-la stoa, que era  un espai arquitectònic de planta rectangular allargada, cobert, conformat mitjançant una successió de columnes (pilars o suports), i murs laterals; acostumava a formar part d'espais públics, com places, gimnasos i jardins, i normalment es trobava a l'àgora. Com a espai públic, protegit del sol i la pluja, servia per a entaular relacions i, de vegades, establir llocs de comerç.
-els temples
-els banys públics
-palestra, que era l’escola de lluita de l’antiga Grècia
-l’amfiteatre
-la necròpolis, que era un cementiri.
-dracmes
-el mosaic del Sacrifici d’Ifigènia i el mosaic dels peixos.
-un bon recull de peces arqueològiques de les excavacions de la ciutat grega i romana
-veure com eren les antigues domus ja que es conserven nombrosos mosaics, pintures i ornamentacions
-basíliques
-l'estàtua de Asklepiós (Esculapi), déu de la medicina, en excel·lent estat de conservació, la imatge representa sovint a les ruïnes, situada al temple de el mateix nom.

Al segle III dC Empúries va perdre la seva importància i la ciutat va quedar abandonada. Va ser durant el segle XVII quan l'Escala va anar guanyant importància.

Les excavacions d'Empúries van començar el 1908 i continuen avui. Només s'ha excavat el 25% de la superfície.




14 comentaris:

  1. Has visitat recentment les restes d´Empúries?

    ResponElimina
    Respostes
    1. A les colònies de 6è de primaria, però tinc molts bons records i m'enrcordo bastant bé.
      Podria ser una excursió d'humanístiques guai heheh!

      Elimina
  2. No hi ha millor manera d'estudiar història i cultura que in situ i aquestes semblen realment interessants.

    ResponElimina
  3. No hi ha millor manera d'estudiar història i cultura que in situ i aquestes semblen realment interessants.

    ResponElimina
  4. Quan era petita hi vam anar d'excurció amb l'escola. Realment són impressionants. A mí s'em posa la pell de gallina de pensar que alló porta tants anys allà!

    ResponElimina
  5. Vam visitar les ruines amb l'escola quan era petita. S'em posa la pell de gallina només pensar la de temps que porta alló construit i encara aguanta. Increible!!

    ResponElimina
  6. Vam anar de colònies nosaltres també, era impresionant, opino el mateix de que sigui increíble que encara es mantinguin.

    ResponElimina
  7. Vam visitar amb les colònies del cole les ruïnes. També va ser increíble i opino el mateix de que sigui impresionant que encara es mantinguin.

    ResponElimina
  8. Jo també les vaig visitar amb la meva família, però era més petita i encara no en sabia massa sobre la cultura grega i romana. M'encantaria tornar-hi perquè ara ho entendria més!

    ResponElimina
  9. Vaig visitar aquestes ruines fa uns anys i em va semblar una experiència molt interessant en la que vaig aprendre molt.

    ResponElimina
  10. Crec que seria molt interessant anar d'excursió a les ruïnes d'Empúries per poder veure com eren les ciutats romanes.

    ResponElimina
  11. Jo mai he anat, i hi estic d'acord amb la meva companya Alba per anar un dia a d'excursió vereu-ho.

    ResponElimina
  12. Jo no he anat mai però em sembla molt interessant i m'agradaria molt anar.

    ResponElimina
  13. No sabia res d'això i m'ha semblat interessant. Em quedo amb ganas d'anar a veure-les.

    ResponElimina